Tafsir Surah Hud (11) ayat 6
Teks Ayat (Al-Quran; Surah Hud 11:6)
وَمَا مِن دَابَّةٍ فِي ٱلۡأَرۡضِ إِلَّا عَلَى ٱللَّهِ رِزۡقُهَا وَيَعۡلَمُ مُسۡتَقَرَّهَا وَمُسۡتَوۡدَعَهَاۚ كُلّٞ فِي كِتَٰبٖ مُّبِينٖ ٦
Maksudnya:
“Dan tidak ada satu pun makhluk yang melata di bumi melainkan Allah jualah yang menanggung rezekinya. Dia mengetahui tempat kediamannya dan tempat ia disimpan (sebelum lahir atau setelah mati). Semuanya (tercatat) dalam Kitab yang nyata (Lauh Mahfuz).”
Tafsir Ringkas
1. “Tidak ada satu makhluk melata melainkan Allah menanggung rezekinya”
Semua makhluk hidup, manusia, haiwan, serangga hatta yang kecil sekalipun, Allah telah tetapkan rezekinya.
Maksud rizq bukan hanya makanan, tetapi segala keperluan hidup.
Ini menunjukkan sifat Allah sebagai Ar-Razzaq (Maha Pemberi Rezeki).
2. “Dia mengetahui tempat kediamannya”
Maksudnya tempat tinggal di dunia, di mana ia hidup, berpindah dan mencari rezeki.
Ada juga tafsiran ulama: mustaqarr = tempat tetapnya di dunia (semasa hidup).
3. “dan tempat ia disimpan”
Ulama tafsir berbeza pendapat:
Ada yang menafsirkannya sebagai tempat dalam rahim ibunya sebelum lahir.
Ada pula yang menafsirkannya sebagai tempat selepas mati (kubur).
4. “Semuanya dalam Kitab yang nyata”
Iaitu Lauh Mahfuz.
Menunjukkan segala takdir, rezeki, hidup dan mati makhluk sudah tercatat dan tidak akan berubah.
Pengajaran Ayat
Allah menjamin rezeki semua makhluk, maka manusia jangan terlalu risau sehingga meninggalkan ketaatan.
Namun, manusia tetap diperintahkan untuk berusaha kerana usaha adalah jalan untuk mendapat rezeki yang telah ditetapkan.
Ayat ini juga mengingatkan agar manusia bertawakal penuh kepada Allah selepas berusaha.
Allah Maha Mengetahui seluruh perjalanan hidup setiap makhluk dari awal hingga akhir.
TAFSIR PENUH
Tafsir ulama besar tentang Surah Hud ayat 6.
Tafsir Ibn Kathir
Ibn Kathir menyebut:
Allah memberi khabar bahawa Dia adalah Pemberi rezeki bagi setiap makhluk di bumi, sama ada besar atau kecil, laut atau darat, burung di udara atau binatang di tanah.
Dalil hadis: Rasulullah ﷺ bersabda:
“Jika kamu bertawakal kepada Allah dengan sebenar-benar tawakal, nescaya kamu akan diberi rezeki sebagaimana burung diberi rezeki. Ia keluar pada waktu pagi dalam keadaan lapar, lalu pulang pada waktu petang dalam keadaan kenyang.”
(HR al-Tirmizi, sahih)
“Dia mengetahui tempat kediamannya” bermaksud di bumi, di mana ia berpindah-randah dan tinggal.
“Dan tempat ia disimpan” bermaksud tempat ia setelah mati (kubur), atau sebelum lahir (dalam rahim).
Ibn Kathir menutup tafsir ayat ini dengan menekankan bahawa semua ini sudah tercatat dalam Lauh Mahfuz, tidak ada yang terlepas.
---
Tafsir al-Tabari
Al-Tabari menafsirkan:
“Tidak ada makhluk yang melata” → merangkumi semua haiwan, manusia, serangga dan makhluk hidup lain.
“Melainkan Allah yang menanggung rezekinya” → Allah telah menetapkan kadar rezeki setiap makhluk sejak awal kejadian.
“Tempat kediamannya” → ada dua tafsiran:
1. Tempat ia hidup di dunia.
2. Tempat kekalnya di akhirat (syurga atau neraka).
“Tempat ia disimpan” → ada dua tafsiran juga:
1. Rahim sebelum lahir.
2. Kubur selepas mati.
“Semuanya di dalam Kitab yang nyata” → iaitu Lauh Mahfuz. Al-Tabari menegaskan bahawa ini adalah bukti ilmu Allah yang menyeluruh, azali dan kekal.
---
Tafsir al-Qurtubi
Al-Qurtubi menekankan:
Ayat ini menunjukkan kewajiban bertawakal kepada Allah kerana Dia menjamin rezeki setiap makhluk.
Namun manusia tidak boleh meninggalkan usaha, kerana usaha adalah sunnatullah (hukum alam).
Rezeki bukan hanya makanan, tetapi termasuk umur, kesihatan, ilmu dan segala nikmat yang Allah berikan.
Ringkasan Ulama
Ibn Kathir → tekankan pada burung & hadis tawakal.
Al-Tabari → huraian pelbagai makna “mustaqarr” dan “mustawda‘”.
Al-Qurtubi → kaitan dengan kewajiban usaha dan tawakal.
👉 Kesimpulannya:
Surah Hud ayat 6 menegaskan bahawa Allah yang memberi rezeki, mengetahui segala urusan makhluk, hidup-mati, lahir-mati, semuanya tertulis di Lauh Mahfuz. Ayat ini menjadi dalil penting untuk menanam tawakal yang benar dalam hati seorang mukmin, tanpa mengabaikan usaha.
ASBABUN NUZUL
Apakah ada asbābun nuzūl (sebab turunnya) bagi Surah Hud ayat 6.
Penelitian Riwayat
Dalam kitab-kitab asbābun nuzūl (seperti karya al-Wahidi dan al-Suyuti dalam Lubāb al-Nuqūl), tidak disebutkan riwayat khusus mengenai sebab turunnya ayat ini.
Ayat ini termasuk ayat 'ām (umum) yang menjelaskan prinsip ketuhanan dan kebergantungan semua makhluk kepada Allah.
Para mufassir (Ibn Kathir, al-Tabari, al-Qurtubi) juga tidak menyebut asbābun nuzūl tertentu. Mereka hanya menafsirkan makna dan kandungan ayat.
Makna Konteks Turun
Walaupun tidak ada riwayat khusus, ayat ini datang:
Sebagai penguat hati Nabi Muhammad ﷺ dan orang beriman ketika menghadapi penentangan kaum Quraisy.
Orang kafir sering khuatir tentang rezeki mereka jika mengikuti agama Islam. Maka Allah turunkan ayat ini untuk menegaskan bahawa rezeki semua makhluk dijamin oleh Allah, bukan oleh berhala atau manusia.
Kesimpulan
Tidak ada asbābun nuzūl khusus yang sahih untuk Surah Hud ayat 6.
Ayat ini bersifat umum sebagai penegasan bahawa:
1. Allah menjamin rezeki semua makhluk.
2. Allah Maha Mengetahui tempat tinggal & tempat kembali mereka.
3. Semua sudah tercatat di Lauh Mahfuz.
#tafsir #AlQuran #SurahHud #sirah11 #surah11ayat6 #Quran #rezeki
No comments:
Post a Comment