Latest

Tuesday, June 25, 2024

Doa Agar Dimudahkan Membayar Hutang


Doa Agar Dimudahkan Membayar Hutang

Dari ‘Ali,  ada seorang budak mukatab (yang berjanji pada tuannya ingin memerdekakan diri dengan dengan syarat melunaskan pembayaran tertentu) yang mendatanginya, ia berkata,

“Aku tidak mampu melunaskan ia (hutang) untuk memerdekakan diriku.”  Ali pun berkata, “Mahukah aku beritahu padamu beberapa ayat yang Rasulullah s.a.w telah mengajarkan padaku iaitu seandainya engkau memiliki hutang setinggi gunung, maka Allah  SWT akan memudahkanmu untuk melunaskannya.
Ucapkanlah doa :

"اللَّهُمَّ اكْفِنِى بِحَلاَلِكَ عَنْ حَرَامِك ، وَأَغْنِنِى بِفَضْلِكَ عَمَّنْ سِوَاكَ "

Ya Allah cukupkanlah aku dengan yang halal dan jauhkanlah aku dari yang haram, dan cukupkanlah aku dengan kurniaanMu dari bergantung pada selainMu

(Hadis riwayat Tirmizi no. 3563, hasan menurut At Tirmizi, begitu pula hasan kata Syaikh Al Albani)

#doa #berdoa #Sunnah #Hadis #SunanTirmizi

No comments:

Post a Comment

Please Join my facebook's fan page