Latest

Sunday, September 01, 2024

Peringatan Buat Jiwa yang Merasa Mulia


Peringatan Buat Jiwa yang Merasa Mulia

Kehidupan ini adalah sebuah ujian yang sering kali mengaburkan hakikat sebenar kebaikan dan keburukan. Dalam perjalanan kita menuju redha Allah, ada kalanya kita terperangkap dalam perasaan keangkuhan. Kita mungkin merasa diri kita lebih baik, lebih mulia, lebih taat beragama daripada orang lain. Tetapi, hakikatnya, perasaan seperti ini hanya menunjukkan kelemahan hati kita yang masih belum benar-benar memahami erti rendah hati dan tawaduk.

Adakah kita lupa bahawa hanya Allah yang Maha Mengetahui siapa sebenarnya yang lebih mulia di sisi-Nya? Allah berfirman dalam Al-Quran, “Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertakwa di antara kamu” (Surah Al-Hujurat, 49:13). Ayat ini menjadi peringatan jelas bahawa takwa, bukanlah perasaan diri lebih baik, yang menentukan kedudukan kita di sisi Allah.

Sering kali, kejahatan bukanlah semata-mata dalam bentuk tindakan buruk seperti mencuri atau menipu. Kejahatan juga boleh datang dalam bentuk perasaan, perasaan yang membuat kita memandang rendah orang lain kerana kita merasa lebih mulia atau lebih baik daripada mereka. Ketika kita yakin bahawa kita lebih layak masuk syurga berbanding orang lain, ketika itu jugalah hati kita mula dihuni sifat takbur yang bisa merosakkan amal baik kita.

Rasulullah SAW pernah bersabda, “Tidak akan masuk syurga orang yang di dalam hatinya ada seberat zarah daripada sifat takbur” (Hadis Riwayat Muslim). Betapa besarnya ancaman ini, sehingga sifat takbur yang sekecil zarah pun mampu menghalang seseorang dari syurga! Maka, apakah yang lebih layak kita lakukan selain sentiasa merendahkan diri dan beristighfar memohon keampunan?

Kita perlu selalu mengingatkan diri bahawa amalan kita yang sedikit ini, walaupun kelihatan banyak dan besar di mata kita, mungkin tiada nilainya di sisi Allah tanpa keikhlasan dan tawaduk. Bahkan, mereka yang kita pandang rendah hari ini mungkin memiliki amalan tersembunyi yang lebih besar nilainya di sisi Allah. Sesungguhnya, Allah Maha Mengetahui segala yang tersembunyi dalam hati setiap insan.

Marilah kita sama-sama membetulkan niat, menjauhi sifat takbur, dan sentiasa merendahkan diri di hadapan Allah. Kita tiada hak untuk menilai siapa yang lebih baik di antara kita, kerana yang lebih penting adalah sejauh mana ketakwaan kita kepada Allah. Semoga kita dijauhkan dari sifat-sifat yang membinasakan dan sentiasa berada dalam rahmat serta petunjuk-Nya. 

Hanya dengan ketakwaan, kita akan memperoleh darjat yang tinggi di sisi Allah. Oleh itu, sentiasalah berusaha memperbaiki diri dan berdoa agar kita diberi kekuatan untuk menghindari sifat-sifat yang mendatangkan kebinasaan. Sesungguhnya, segala kebaikan datangnya dari Allah, dan segala kelemahan itu datangnya dari diri kita sendiri. 

Wallahu a’lam.

No comments:

Post a Comment

Please Join my facebook's fan page